Assalammualaikum semua dan selamat sejahtera :) selamat datang ~ hope this blog bring goods to all readers .. enjoy reading :)

Tuesday 11 October 2022

Cara hantar kereta dari sabah ke semenanjung - my own experience ~ 2022


picaxia2022


                       Hello guys, bertemu kembali setelah sekian lama...

Post kalini aku nak share pengalaman aku membawa kereta kesayangan dari Sabah ke Semenanjung. Berlaku pada hujung bulan may 2022, aku decide nak bawa kereta ke semenanjung setelah aku berpindah ke KL selama 5 bulan.

nak tahu step? teruskan membaca dibawah 👇

                                   1. Cari quotation
Ideal way untuk dapatkan harga murah, kena cari atleast 3 quoation untuk compare harga.  Antara shipping company yang korang boleh try tanya quotation adalah
i. Moverport & logistic
ii. Venturatrans &service
iii. Poskenderaan 

Setelah survey, pilih 1 company shipping yang korang nak.

                                    2. Surat Kebenaran Bank
Untuk kereta yang masih bayar kepada bank, korang kena buat surat kepada bank dimana korang buat loan tersebut. Kepilkan sekali quotation yang korang telah pilih dan hantar ke bank. Pada waktu itu, aku minta tolong adik yang berada di Sabah untuk wakilkan tetapi bank kata tak dapat bagi surat sebab nak cop jari dan bank bagi email dekat adik. kemudian, Aku email surat yang sama kepada staff bank tersebut dan terus dapat surat kebenaran dari bank.

Contoh surat bank korang boleh refer kat google~


                                    3. Sediakan dokumen lengkap
Setelah dapat surat bank, anda sediakan dokumen seperti ic, kad kereta, dan surat bank tersebut dan bagi kepada agent company shipping yang anda telah pilih tadi.

 

Shipping mengambil masa dalam 2 minggu, jadi masa tanya quotation tanya sekali jadual kapal sampai bila dan korang boleh plan sebaiknya. Terima kasih kepada En Fairuz Moverport & Logistic yang membantu saya sepanjang proses penghantaran kereta dari Sabah ke Semenanjung👍👍👍.

 

 okay guys..thanks sudi baca.. see you in the next post!

No comments:

Post a Comment